• Αρχική
  • Ημερολόγιο
  • Επικοινωνία
  • Σχετικά

Κυριακή 20 Ιουνίου 2010

ΒΟΗΘΗΜΑ ΕΞΟΜΟΛΟΓΟΥΜΕΝΟΥ



















Τό φυλλάδιο πού κρατάς στα χέρια σου, αδελφέ μου, αποτελεί ένα απλό βοήθημα για εκείνους που ετοιμάζονται να προσέλθουν στο σωστικό Μυστήριο της ιεράς Έξομολογήσεως.




Ή Εξομολόγηση είναι τόσο αναγκαία για κάθε χρι­στιανό, όσο και το Βάπτισμα. Γιατί το Βάπτισμα μας καθαρίζει από τις προηγούμενες αμαρτίες μας, ενώ ή Εξομολόγηση από όσες διαπράττουμε μετά το Βάπτι­σμα. Χωρίς το Βάπτισμα δεν μπορούμε να....








...κοινωνή­σουμε τα άχραντα Μυστήρια του Κυρίου. Δεν μπο­ρούμε επίσης να κοινωνήσουμε, αν δεν εξομολογηθούμε τις αμαρτίες μας, άφού αυτές σαν ένα τείχος μας χω­ρίζουν από τον Θεό.


Ή αμαρτία είναι αρρώστια της ψυχής, πού αν μείνει αθεράπευτη, οδηγεί στον πνευματικό θάνατο, στον αιώνιο, δηλαδή, χωρισμό της ψυχής από τον Θεό. Τί κάνουμε όταν ασθενεί το σώμα μας; Εττισκεπτόμαστε χωρίς καθυστέρηση το γιατρό, στον όποιο αποκαλύ­πτουμε τίς πληγές μας και περιγράφουμε με ακρίβεια όλα τα συμπτώματα μας. Εκείνος τότε μας χορηγεί τα κατάλληλα φάρμακα και τις ιατρικές οδηγίες πού πρέ­πει να ακολουθηθούμε για να θεραπευθούμε.


Κάτι ανάλογο συμβαίνει όταν ασθενεί ή ψυχή μας και ποθούμε να ανακτήσουμε την πνευματική μας υγεία. Προσερχόμαστε στην Εκκλησία πού είναι ένα πνευματικό θεραπευτήριο. Εκεί αναζητούμε τόν πνευ­ματικό, στον οποίο δίχως ντροπή ομολογούμε όλες τις αμαρτίες πού τραυμάτισαν την ψυχή μας. Στή συνέ­χεια εκείνος θά μας διαβάσει τη συγχωρητική ευχή και 9ά μας απευθύνει τις αρμόζουσες συμβουλές για την ευόδωση της πνευματικής μας πορείας. Μ' αυτόν τον τρόπο ό φιλάνθρωπος Χριστός, ό Όποιος είναι παρών σε όλη τη διάρκεια της Έξομολογήσεως, μας χορηγεί την άφεση των αμαρτιών και μας υποδεικνύει το δρόμο που πρέπει να ακολουθήσουμε για να απαλλαγούμε οριστικά από την αρρώστια της αμαρτίας.


Πρώτο βήμα για την εξομολόγηση μας είναι ή συναί­σθηση των αμαρτιών μας. Είναι ένα δώρο του Θεού πού χαρίζεται σε όσους το ζητούν με την προσευχή και το επιδιώκουν με τη γενναία και τίμια βυθοσκόπηση του εαυτού τους.


Στό δύσκολο εγχείρημα της αυτοκριτικής θέλουν να σε βοηθήσουν τα παρακάτω ερωτήματα, τα όποία αφορούν στις σχέσεις μας: α) με τον θεό, β) με τον πλησίον και γ) με τον εαυτό μας.


Α'. Εσύ και ό Θεός


* Πιστεύεις ολόψυχα στον Τριαδικό θεό, τον Πατέ­ρα, τον Υιό και το "Αγιο Πνεύμα, καί στην ορθόδοξη διδασκαλία της Εκκλησίας μας;


* Εμπιστεύεσαι ακλόνητα τον εαυτό σου στην πα
τρική Πρόνοια του Θεού ή μήπως στις δυσάρεστες πε­ριστάσεις όλιγοπιστείς, γογγύζεις και απελπίζεσαι;


* Ομολογείς με παρρησία την πίστη σου, όταν οί περιστάσεις το απαιτούν ή μήπως ντρέπεσαι να κά­νεις ακόμα και το σημείο του Σταυρού όταν λ.χ. περ­νάς έξω από κάποιον ναό;


* Μήπως ασχολήθηκες ποτέ με τον αποκρυφισμό, (μάγους, μέντιουμ, αστρολόγους, υπνωτιστές, πνευ­ματιστές, χαρτορίχτρες, καφετζούδες κ.ά.) ή αναμί­χθηκες σε παραθρησκευτικές ομάδες (σχολές γιόγκα και διαλογισμού, γνωστικές ή θεοσοφικές σχολές, Βου­δισμό, Ινδουισμό κ.ά.);


* Μήπως πιστεύεις στην τύχη και στα όνειρα ή ασχο­λείσαι με το ξεμάτιασμα και δίνεις σημασία στις διάφο­ρες προλήψεις και δεισιδαιμονίες (π.χ. «το 13 είναι γρου­σούζικος αριθμός», «το πέταλο φέρνει γούρι» κ.λπ.);


* Προσεύχεσαι τακτικά και προσεκτικά στο σπίτι σου (πρωί, βράδυ, πριν και μετά τα γεύματα) ή στην Εκκλησία (κάθε Κυριακή και τις μεγάλες γιορτές), ευ­γνωμονώντας πρωτίστως τον Θεό για τις ποικίλες, φανερές και αφανείς ευεργεσίες Του;


* Μελετάς καθημερινά την Αγία Γραφή και άλλα ψυ­χωφελή βιβλία;


* Νηστεύεις, αν δεν υπάρχουν σο6αροί λόγοι υγείας, την Τετάρτη και την Παρασκευή και τις άλλες περιόδους των Νηστειών;


* Προσέρχεσαι τακτικά στο Μυστήριο της Θείας Κοινωνίας, υστέρα οπό την κατάλληλη προετοιμασία και την έγκριση του πνευματικού σου;


* Μήπως βλαστημάς το όνομα του Χρίστου, της Παναγίας ή των Αγίων μας;


* Μήπως ορκίζεσαι χωρίς λόγο ή αθέτησες τυχόν όρκο ή υπόσχεση σου στον Θεό;






Β'. Έσυ και ό συνάνθρωπος

* Δείχνεις έμπρακτα την αγάπη σου στον πλησίον, ιδιαίτερα σε όσους υποφέρουν ή έχουν ανάγκη (ασθε­
νείς, πτωχούς, φυλακισμένους, άνεργους, ορφανά, ηλικιωμένους κ.ά.);

* Συγχωρείς όσους σε έβλαψαν ή μήπως κρατάς μέ­σα σου έχθρα και αντιπάθεια; Είσαι πρόθυμος να ζη­
τήσεις «συγγνώμην» από τον πλησίον για τυχόν σφάλ­ματα σου;

* Μήπως θεληματικά ή αθέλητα διέπραξες φόνο ή με τη συμπεριφορά σου Βοήθησες στην εκτέλεση μιας
τέτοιας πράξεως;

* Μήπως έχεις το ελάττωμα

- Να λες ψέματα;

- Να κατακρίνεις;

- Να συκοφαντείς;

- Να κολακεύεις;

- Να καταριέσαι;

- Να οργίζεσαι καi να βρίζεις;

- Να ειρωνεύεσαι και να χλευάζεις;

- Να διαπληκτίζεσαι και να χειροδικεϊς;

- Να «στέλνεις» τους άλλους «στο διάβολο»;

- Να είσαι περίεργος;

* Μήπως φθονείς την ευτυχία ή ζηλεύεις τα αγαθά του πλησίον σου; Ή μήπως, πάλι, χαίρεσαι στις συμ­φορές του;

* Μήπως είσαι καχύποπτος και δίνεις πίστη στίς υπόνοιες σου για τους άλλους;

* Μήπως κλέβεις ή συνεργάστηκες ποτέ σε κλοπή ή δέχτηκες εν γνώσει σου κλεμμένα πράγματα;

* Δείχνεις εύγωμοσυνη στούς ευεργέτες σου ή μή­πως ανταποδίδεις αχαριστία για το καλό που σου έκαναν;




* Μήπως με τους λόγους και τη συμπεριφορά σου σκανδαλίζεις τον πλησίον σου ή τον εξωθείς στην αμαρ­τία;

* Μήπως ασχολείσαι με την προσωπική, οικογενει­ακή ή επαγγελματική ζωή των άλλων και επεμβαίνεις
αδιάκριτα, προκαλώντας διάφορα προβλήματα;

* Μήπως διακινείς ναρκωτικές ουσίες ή με οποιον­δήποτε τρόπο οδήγησες άλλους στη χρήση τους;

* Μήπως συνηθίζεις να διαδίδεις πληροφορίες ή μυστικά των άλλων, δημιουργώντας έτσι διαμάχες στίς
σχέσεις των συνανθρώπων σου;

Στό επάγγελμα

* Μήπως ή συνείδηση σου σε ελέγχει για απάτη, νο­θεία, αισχροκέρδεια, κατάχρηση, τοκογλυφία, δωροδοκία, απόκρυψη εμπορευμάτων κ.λπ.;

* Μήπως στις συναλλαγές σου σε διακρίνει ανειλι­κρίνεια, ανεντιμότητα ή δολιότητα;

* Μήπως κακομεταχειρίζεσαι, εκμεταλλεύεσαι ή α­δικείς τους εργάτες, υπαλλήλους ή υφισταμένους σου;

Στήν οικογένεια

* Δείχνεις σεβασμό, αγάπη και τιμή προς τους γο­νείς σου ή μήπως συμπεριφέρεσαι με αύθάδεια, σκλη­ρότητα και περιφρόνηση; Ιδιαίτερα, τους συμπαρα­στέκεσαι στα γηρατειά τους;

* Ή συμπεριφορά σου στο σπίτι διαπνέεται απόπνεύμα θυσίας, αγάπης, καλοσύνης, αλληλοκατανόη­σης, υποχωρητικότητας και υπομονής; Μήπως με τηνέριστικότητα, το πείσμα ή τις παράλογες καί εγωι­στικές απαιτήσεις σου διαταράσσεις την οικογενειακήγαλήνη και ατμόσφαιρα;




Ως σύζυγοι:

* Αποδέχεστε τη συζυγία ως ευλογία Θεού και αγωνίζεστε καθημερινά για την τελείωση και ολοκλή­ρωση της μεταξύ σας αγάπης, ώστε να μη διασπάται αυτή από καμιά άλλη γήινη αγάπη (προς τους γονείς, τα παιδιά, τους συγγενείς, το επάγγελμα κ.ά.);

* Τιμάτε και αγαπάτε ό ένας τους γονείς και συγ­γενείς του άλλου;

* Διαφυλάσσετε την αμοιβαία πίστη και αφοσίωση;

* Μήπως αποφεύγετε με διάφορα μέσα την τεκνο­γονία;

* Μήπως κάνατε έκτρωση ή γίνατε ηθικοί αυτουργοί στη διάπραξη ενός τέτοιου εγκλήματος;

* Μήπως διατηρούσατε προγαμιαίες σχέσεις;

Ως γονείς:

* Προσεύχεστε θερμά για την προκοπή των παι­διών σας;

* Ή ζωή σας αποτελεί καλό παράδειγμα για ταπαιδιά σας;

* Μήπως ενδιαφέρεστε μόνο για την κατά κόσμο πρόοδο τους; Δείχνετε ιδιαίτερη φροντίδα για τη χρι­στιανική αγωγή τους, αφιερώνοντας για το σκοπό αυτό τον ανάλογο χρόνο, άλλοτε συμβουλεύοντας και συζη­τώντας μαζί τους, άλλοτε εμπνέοντος με τη συνέπεια της χριστιανικής σας ζωής και άλλοτε παρακολουθώ­ντας διακριτικά τα αναγνώσματα τους, τους τρόπους ψυχαγωγίας τους και τις παρέες τους;

* Μήπως κάνετε διακρίσεις μεταξύ των παιδιών σας ή δεν υπήρξατε δίκαιοι στίς γονικές σας παροχές;

* Μήπως επεμβαίνετε άκαιρα, πιεστικά και αδικαι­ολόγητα στις αποφάσεις των παιδιών σας ή στίς οικο­γένειες τους, υπονομεύοντας έτσι τίς προσπάθειες τους ή τους οικογενειακούς τους δεσμούς;



Γ'. Εσύ και ό εαυτός σου

* Μήπως είσαι προσκολλημένος στις Βιοτικές φρο­ντίδες και τα εγκόσμια αγαθά και αδιαφορείς για την
καλλιέργεια της αθάνατης ψυχής σου και την ένωσησου με τον Θεό;

* Μήπως διακατέχεσαι από την υπερηφάνεια, πούείναι ή αρχή και ή γεννήτρια όλων των κακών; Αυτό θά
το διαπιστώσεις:

-αν επιδιώκεις τη δόξα, τις τιμές, τους επαίνους, τα πρωτεία και την προβολή,

-αν καυχιέσαι και μιλάς με εγκώμια για τις προσω­πικές σου ικανότητες, την καλή σου οικογένεια και τις
επαγγελματικές σου επιτυχίες,

-αν προσπαθείς να γίνεσαι άρεστός στους ανθρώπους,

-αν δείχνεις μεγάλη εμπιστοσύνη στον εαυτό σουκαι επιμένεις με πείσμα στην προσωπική σου κρίση,

-αν δεν δέχεσαι τις συμβουλές των άλλων ή αντι­δράς στις υποδείξεις των τυχόν σφαλμάτων σου,

-αν επιδιώκεις πάντοτε και σε όλα την ικανοποίησητου εαυτού σου ή ζητάς απαιτητικά να εξυπηρετείσαι
από τους άλλους.

* Μήπως μιλάς άκαιρα, διακόπτοντας ή προσβάλλοντας με λόγια ταπεινωτικά τους συνομιλητές σου;

* Μήπως είσαι φιλάργυρος ή πλεονέκτης;

* Μήπως ζεις με πολυτέλεια και σπατάλη ή ξοδεύ­εις τα χρήματα σου σε τυχερά παιχνίδια, χαρτοπαιξία
κ.ά.;

* Μήπως ντύνεσαι και καλλωπίζεσαι με τρόπο προκλητικό ή μήπως ή ενδυμασία σου είναι ανάρμοστη για το δικό σου φύλο;

* Μήπως είσαι λαίμαργος ή γαστρίμαργος;

* Μήπως λες πολλά λόγια, περιττά και ανώφελα ή
μήπως αίσχρολογείς;






* Δείχνεις τον απαιτούμενο σεβασμό στο σώμα σου, πού είναι; ναός του Αγίου Πνεύματος, ή μήπως έπεσες σε διάφορα σαρκικά αμαρτήματα (αυνανισμό, πορνεία, μοιχεία, άρσενοκοιτία κ.ά.);

* Μήπως εκθέτεις τον εαυτό σου σε διάφορουςσαρκικούς πειρασμούς (άσεμνα θεάματα και διασκεδά­
σεις, ανήθικα περιοδικά και 6ι6λία, πορνογραφήματα,προκλητική μουσική και τραγούδια κ.λ.π.);

* Οταν προσβάλλουν το νου σου αισχροί λογισμοί καΐ φαντασίες τους διώχνεις αμέσως ή μήπως τους αποδέχεσαι καΐ τους καλλιεργείς;

* Μήπως καταστρέφεις την υγεία σου, πού είναιδώρο του Θεού, με τη μέθη, το κάπνισμα ή τη χρήση
ναρκωτικών ουσιών;

* Μήπως σκέφτηκες ποτέ να αυτοκτονήσεις;


* Μήπως διακατέχεσαι από οκνηρία, αμέλεια ή ανευθυνότητα;

* Μήπως σπαταλάς άσκοπα το χρόνο οου μπροστά στην τηλεόραση ή περιπλανώμενος στο διαδίκτυο;

Και τώρα, μετά τον έλεγχο του εαυτού σου, τρέξε, αδελφέ μου, χωρίς αναβολή στον πνευματικό. Έξομο-λογήσου τις αμαρτίες σου α) χωρίς να κρύψεις καμία, β) με ειλικρίνεια και συντομία και γ) δίχως να αναφέρεις τυχόν αρετές σου ή ξένα αμαρτήματα. Να είσαι σίγου­ρος πώς, μαζί με την άφεση, ό Θεός θά σου προσφέ­ρει πλούσια τη χάρη Του, για το ξεκίνημα μιας νέας ζωής.







ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΠΑΡΑΚΛΙΠΌΥ
ΕΚΔ ΟΣΗ Δ', 2009 - 80ή χιλιάΆα















4 σχόλια: